INTERVIU | Ileana Geaburu, profesoară de Educație Fizică și Sport, despre importanța mișcării în dezvoltarea copiilor: „Îi învață valori precum respectul, perseverența, spiritul de echipă și le oferă bucuria de a se exprima, de a-și gestiona emoțiile”

 

Într-o perioadă în care copiii sunt din ce în ce mai tentați să petreacă timpul în fața ecranelor, mișcarea rămâne esențială pentru o dezvoltare armonioasă. O spune, în cadrul unui interviu, leana Geaburu, profesor de Educație Fizică și Sport la Școala Gimnazială „Decebal” din Craiova. 

Pentru Ileana Geaburu, profesor de Educație Fizică și Sport la Școala Gimnazială „Decebal” din Craiova, sportul nu este doar o profesie, ci chiar un mod de viață. O femeie puternică și dedicată, care își asumă toate rolurile, cel de mamă, de soție, de profesor și arbitru, profesoara Geaburu vorbește cu pasiune despre importanța mișcării în dezvoltarea copiilor. Are convingeri profunde despre valoarea sportului și pe toate le reflectă în fiecare oră de curs, în fiecare interacțiune cu elevii. Perseverentă, corectă și plină de energie, ea este exemplul viu că pasiunea și munca pot depăși orice limită. Și, foarte important, pot inspira o întreagă generație. 

Reporter: Doamnă profesoară, începe un nou an școlar. De ce ar trebui să privim mișcarea ca pe un „aliat” esențial în creșterea și educația copiilor?

Ileana Geaburu, profesor de Educație Fizică și Sport în cadrul Școlii Gimnaziale „Decebal” din Craiova: În primul rând, nu numai că ar trebui să privim mișcarea ca pe un „aliat" esențial în creșterea si educația copiilor, ci să îi acordăm o mai mare importanță, deoarece mișcarea este fundamentul unei vieți sănătoase. Întărește corpul, dezvoltă disciplina și spiritul de echipă, crește încrederea în sine și susține capacitatea de concentrare. Astfel, copiii nu doar că învață mai ușor, ci cresc armonios, cu bucurie, cu echilibru.

Rep.: Ce ați observat de-a lungul anilor la elevii care fac sport cu regularitate, comparativ cu cei mai sedentari?

I.G.: De când am îmbrățișat cu drag această minunată carieră, nu a fost greu sa observ faptul că elevii care fac sport cu regularitate au mai multă energie, sunt mai disciplinați, mai încrezători în forțele proprii și lucrează mai bine în echipă. În plus, reușesc să își gestioneze mai bine emoțiile și au rezultate școlare mai bune datorită concentrării și rezistenței crescute. Cei sedentari, obosesc mai repede, sunt mai retrași sau mai lipsiți de motivație și întâmpină dificultăți în menținerea atenției și a unei atitudini pozitive. Această diferență este foarte ușor de observat și ar trebui să dea de gândit fiecăruia dintre noi.

„Copiii activi fizic sunt mai echilibrați emoțional, mai disciplinați și mai perseverenți”

Rep.: Se spune des că mișcarea „ascute mintea”. O auzeam și noi când eram copii. Cum ați descrie legătura dintre activitatea fizică și randamentul copiilor la învățătură?

I.G.: Aș descrie această legătură ca pe un cerc. Activitatea fizică stimulează circulația sângelui și oxigenarea creierului, ceea ce îmbunătățește atenția, memoria și capacitatea de concentrare. Astfel, copiii activi fizic sunt mai echilibrați emoțional, mai disciplinați și mai perseverenți, iar toate acestea se reflectă direct în randamentul lor școlar reținând mai ușor informațiile, gândind mai clar și având mai multă răbdare în fața provocărilor. Cu alte cuvinte, un corp activ pregătește terenul pentru o minte limpede si receptivă la învățare.

Rep.: Orele de sport aduc mult mai mult decât exerciții fizice. Cum se formează la copii disciplina, spiritul de echipă și respectul prin activitatea sportivă?

I.G.: Prin sport, copiii învață să respecte reguli clare, să își asume responsabilități și să își organizeze timpul. De aici se formează disciplina. În jocurile de echipă, descoperă importanța colaborării, a comunicării și a sprijinului reciproc, dezvoltându-și astfel spiritul de echipă. În același timp, fiind nevoiți sa se confrunte cu victoria sau înfrângera, copiii învață să își respecte atât colegii, cât și adversarii, ceea ce dă naștere respectului față de ei, de ceilalți și fair-play-ului.

Rep.: Există și elevi mai timizi sau mai puțin atrași de sport. Cum îi încurajați să participe și să descopere bucuria mișcării?

I.G.: Consider că cel mai important și esențial lucru pe care trebuie să îl fac este să mă apropii de copii printr-o atitudine caldă și deschisă. Uneori intru efectiv în jocurile lor, mă joc cu ei, le arăt că și eu mă pot bucura de mișcare la fel ca ei. Prin asta, ei simt că nu sunt singuri, că profesorul nu e doar un evaluator, ci un partener de echipă, de joacă, de joc. „A coborî mintea la nivelul lor”, lucru pe care îl iubesc, iar ei sunt foarte bucuroși, înseamnă, de fapt, a le înțelege nevoile, ritmul și modul lor de a se exprima, pentru ca apoi să îi pot ghida treptat spre activități mai variate și mai solicitante. Încurajarea, umorul și exemplul personal sunt cele mai eficiente metode prin care copiii timizi sau mai puțin atrași de sport ajung să descopere plăcerea mișcării.

„Sportul îi ajută să își regăsească buna dispoziție, le crește încrederea în sine”

Rep.: Într-o vreme în care stresul și agitația îi afectează și pe cei mici, cât de mult ajută sportul la echilibrul lor emoțional?

I.G.: Ca profesor de educație fizică și sport, consider că mișcarea are un rol esențial în echilibrul emoțional al copiilor. În timpul activităților fizice, ei reușesc să se descarce de tensiuni, să uite de griji și să își exprime emoțiile într-un mod sănătos. Sportul îi ajută să își regăsească buna dispoziție, le crește încrederea în sine și le oferă sentimentul de apartenență la grup. Practic, pentru mulți elevi, ora de sport devine momentul zilei în care se simt liberi, apreciați și în armonie cu ei înșiși și cu ceilalți. Pe noi, fericirea de pe chipul lor la sfârșitul fiecărei ore ne încarcă pozitiv.

Rep.: Sportul este și o materie educativă tradițională. Cum le transmiteți elevilor aceste lecții prin mișcare? Valori precum respectul pentru echipă, pentru adversar, de ce nu? 

I.G.: Transmiterea acestor lecții se poate și chiar se face în mod natural prin activitatea sportivă. În cadrul jocurilor și exercițiilor de la ore, elevii se confruntă cu provocări care cer răbdare pentru a progresa, perseverență pentru a nu renunța la primul eșec și respect pentru reguli, colegi și adversari. Eu le explic mereu că nu doar rezultatul contează, ci și modul în care ajung acolo. Prin muncă, prin fair-play și prin respect. Le dau exemple, îi felicit pentru efort, nu doar pentru victorie, și îi ajut să înțeleagă că aceste valori învățate prin mișcare îi vor ajuta și în viață, nu doar în sport. Chiar insist pe aceste valori esențiale nu numai în sport,ci și in viața de zi cu zi.

Rep.: Mulți părinți se întreabă ce înseamnă „o viață activă” pentru un copil. Dincolo de ora de sport, ce fel de mișcare le recomandați zilnic?

I.G.: O viață activă pentru un copil nu înseamnă doar orele de sport, ci mișcarea regulată care poate fi realizată prin jocuri în aer liber și amintesc aici alergatul, sărituri, cățărări, bicicletă sau trotineta. La fel de importante sunt activitățile recreative cum ar fi dans, înot, patinaj, fotbal,handbal sau baschet cu prietenii. Nu în ultimul rând, rutine zilnice: mers pe jos sau cu bicicleta, urcat scările în loc de lift. Cel mai important este să fie plăcute, variate și integrate în rutina zilnică, astfel încât mișcarea să devină un obicei natural și distractiv.

„Le-aș spune părinților să lase copiii să se joace, să facă sport, indiferent sub ce formă”

Rep.: În această perioadă digitală, unde copiii petrec mult timp pe ecrane, cum putem readuce mișcarea în centrul copilăriei? Mai sunt șanse?

I.G.: Ca profesor de educație fizică și sport, cred că putem readuce mișcarea în centrul copilăriei prin abordări care o fac atractivă și plăcută. Sunt pentru activități în aer liber adaptate gusturilor copiilor, jocuri interactive și competiții amicale, implicarea familiei în plimbări, bicicletă sau drumeții și crearea de pauze active între orele de studiu sau timp petrecut pe ecrane. Este important să le arătăm copiilor că mișcarea poate fi distractivă și o sursă de energie și bucurie, nu doar o obligație. Nu doar pentru că a spus-o domnul sau doamna de sport, cum zic ei. 

Rep.: Ce mesaj le transmiteți părinților la început de an școlar, cu privire la rolul sportului în viața copiilor lor?

I.G.: Le-aș spune părinților să lase copiii să se joace, să facă sport, indiferent sub ce formă, deaorece sportul nu este doar o activitate fizică, ci un adevărat aliat în creșterea și dezvoltarea copiilor. Prin mișcare, copiii devin mai sănătoși, mai echilibrați emoțional, mai încrezători și mai disciplinați. Sportul îi învață valori precum respectul, perseverența și spiritul de echipă și le oferă bucuria de a se exprima, de a socializa și de a-și gestiona emoțiile. Susținerea lor în practicarea regulată a mișcării este cel mai frumos cadou pe care îl putem oferi copiilor pentru succesul și fericirea lor.

 

Vizualizări: 252

Trimite pe WhatsApp

Citește și:

Călător în Oltenia

Olteni de poveste